Rok 2023/24 przyniósł istotne zmiany w systemie podatkowym w Polsce. Zmiany te mają na celu zarówno uproszczenie przepisów, jak i dostosowanie systemu podatkowego do bieżących potrzeb gospodarki oraz sytuacji międzynarodowej. W niniejszym artykule omówimy najważniejsze orzeczenia dotyczące podatków obowiązujących w Polsce w latach 2023/24 na podstawie najnowszego raportu.
Raport podatkowy za 2023/2024 rok
Raport „Podatki 2023/24 – Przegląd Kluczowych Orzeczeń”, opracowany przez Wolters Kluwer, przedstawia podsumowanie najważniejszych orzeczeń sądowych wydanych w II połowie 2023 roku oraz I połowie 2024 roku. Autorzy raportu skupili się na wyrokach, które mają istotne znaczenie dla podatników, w tym na decyzjach Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz wojewódzkich sądów administracyjnych.
Raport podzielony jest na sześć podstawowych części, które swoim zakresem obejmują najważniejsze orzeczenia dotyczące określonych podatków. Są to wyroki dotyczące: VAT, podatków dochodowych, podatku od nieruchomości, Ordynacji podatkowej, prawa karnego skarbowego oraz akcyzy. Aby ułatwić zrozumienie tych przepisów, przygotowano przegląd najważniejszych orzeczeń wydanych w ciągu ostatniego roku. Wśród nich znajdują się przełomowe rozstrzygnięcia, takie jak wyroki Trybunału Konstytucyjnego dotyczące definicji budowli, które w praktyce wymusiły nowe podejście do systemu opodatkowania nieruchomości. Nie zabrakło również istotnych wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE, w tym spraw przeciwko Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej.
Przegląd kluczowych orzeczeń
Pierwszym z istotnych wyroków, na które warto wskazać jest wyrok TK z 4.07.2023 r., SK 14/21 dotyczący zmiany definicji budowli. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że definicja budowli zawarta w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jest niezgodna z Konstytucją, a przepis ten straci moc obowiązującą po 18 miesiącach od ogłoszenia wyroku. W tym czasie ustawodawca ma za zadanie wprowadzić nową definicję budowli oraz budynku, które nie będą odnosiły się do przepisów ustaw niepodatkowych. Zgodnie z wyrokiem, ustawodawca musi opracować nową definicję budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, która nie będzie odwoływała się do ustaw niezwiązanych z podatkami. Trybunał podkreślił również konieczność zmiany definicji budynku zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ponieważ również odnosi się ona do przepisów prawa budowlanego.
Kolejny istotny wyrok, o którym trzeba wspomnieć to wyrok TK z 18.10.2023 r., SK 23/19 dotyczący opodatkowania garażu. Od lat bowiem kontrowersje budziło różnicowanie stawek podatku od nieruchomości dla miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych zlokalizowanych w budynkach mieszkalnych. Orzecznictwo ukształtowało pogląd, że miejsce postojowe będące pomieszczeniem przynależnym do lokalu mieszkalnego mogło korzystać z niższej stawki podatku przewidzianej dla budynków mieszkalnych. Tymczasem miejsca postojowe w halach garażowych, stanowiących odrębne nieruchomości, były opodatkowane 10-krotnie wyższą stawką dla budynków „pozostałych”.
Podatnicy wielokrotnie próbowali kwestionować to podejście, ale uchwała siedmiu sędziów NSA z 27 lutego 2012 r., II FPS 4/11, przesądziła, że różnica w wysokości podatku jest uzasadniona i oparta na przepisach. W obronie praw podatników po raz kolejny stanął Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z 18 października 2023 r., SK 23/19, uznał przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w ich interpretacji zgodnej z uchwałą NSA za niezgodne z Konstytucją. Zdaniem TK garaże pełniące identyczną funkcję powinny być opodatkowane jednakowo, niezależnie od różnic w stanie prawnym. Niemniej jednak, odroczenie utraty mocy obowiązującej wadliwych przepisów sprawia, że podatnicy nie mogą w pełni cieszyć się z tego orzeczenia.
Trzecim i ostatnim z omawianych przykładowych wyroków wskazanych w raporcie jest wyrok TS z 5.10.2023 r., C-146/22 dotyczący sprzedaży gorącej czekolady i VAT. W uzasadnieniu wyroku TS wskazał, że artykuł 98 dyrektywy 2006/112/WE, zmieniony dyrektywą Rady (UE) 2018/1713 z 6 listopada 2018 r., w związku z punktami 1 i 12a załącznika III do tej dyrektywy, art. 6 rozporządzenia nr 282/2011 oraz zasadą neutralności podatkowej, należy interpretować tak, że nie sprzeciwia się on krajowym regulacjom, które przewidują dwie różne obniżone stawki VAT na środki spożywcze z tego samego głównego składnika i zaspokajające tę samą potrzebę przeciętnego konsumenta, zależnie od tego, czy są one sprzedawane detalicznie w sklepie, czy przygotowywane i podawane klientowi na gorąco na jego zamówienie do natychmiastowego spożycia, pod warunkiem że te środki spożywcze nie wykazują analogicznych właściwości pomimo wspólnego głównego składnika lub że różnice między nimi, w tym usługi wspomagające ich dostawy, znacząco wpływają na decyzję przeciętnego konsumenta o zakupie jednego z tych produktów.
Wobec tego, raport „Podatki 2023/24 – Przegląd Kluczowych Orzeczeń” opracowany przez Wolters Kluwer dostarcza cennych informacji na temat najważniejszych orzeczeń podatkowych wydanych w ostatnich miesiącach. Orzeczenia te mają istotne znaczenie dla podatników i mogą wpływać na ich obowiązki podatkowe oraz strategie podatkowe. Zrozumienie tych wyroków jest kluczowe dla prawidłowego stosowania przepisów podatkowych i unikania sporów z organami podatkowymi.
Szukasz informacji o podatkach? Zapraszam na bloga https://ikidp.pl/category/blog/podatki/