Skargi do WSA i NSA na decyzję w kontroli podatkowej

opublikowano
18 października 2024

Postępowanie, jakim jest kontrola podatkowa ma na celu np. sprawdzenie, czy podatnik wywiązuje się z obowiązków podatkowych wynikających z przepisów prawa. Kontrola podatkowa, jeśli wykaże ona nieprawidłowości, przekształca się w postępowanie podatkowe i to postępowanie się kończy decyzją, którą następnie można zaskarżyć WSA. W dzisiejszym artykule omawiamy zasady składania skarg do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) oraz a następnie Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) na decyzję wydaną w postępowaniu podatkowym. 

Skarga do WSA 

Kwestie dotyczące skarg do sądów administracyjnych związane są z sytuacją, kiedy to nieuchronnie docieramy do momentu, kiedy to organy podatkowe nie podzielają naszej argumentacji. Przeszliśmy przez pierwszą instancję, złożyliśmy odwołanie do drugiej instancji wskazując na odpowiednie uchybienia prawa materialnego czy też procesowego, ale organ dalej uparcie twierdzi, że ma rację. W takiej sytuacji zostaje nam jeszcze skarga do WSA, a następnie (jeżeli na tym etapie także ta sytuacja się nie wyjaśni) mamy jeszcze do dyspozycji skargę kasacyjną do NSA 

Skargę wnosi się w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie. Termin na wniesienie skargi do WSA wynosi zatem 30 dni i jest liczony od doręczenia aktu administracyjnego skarżącemu. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał zaskarżoną decyzję. 

W takiej skardze oprócz oznaczenia zaskarżanej decyzji, miejsca oraz daty sporządzenia skargi oraz oznaczenia stron musimy wskazać: 

  1. czy zaskarżamy decyzję w całości czy też w części (jeśli zaś w części- to w jakiej części, bowiem z częścią rozstrzygnięcia organu możemy się przecież zgodzić), 
  2. odpowiednie zarzuty materialne (dotyczące interpretacji przepisów prawa materialnego przez organ, przez które mamy wydaną błędną decyzję), 
  3. odpowiednie zarzuty procesowe (dotyczące niewłaściwego stosowania albo niezastosowania przepisów procesowych przez organ – np. niezastosowania zasady zaufania albo przekroczenia zasady pisemności), 
  4. różnego rodzaju wnioski (w tym wnioski dowodowe, formalne oraz dotyczące przeprowadzenia rozprawy). 

Poza tymi elementami, kluczowe znaczenie może mieć także szczegółowe uzasadnienie naszych zarzutów – zarówno w zakresie prawa materialnego, jak i procesowego. Mogą być one poparte odpowiednimi orzeczeniami oraz komentarzami do przepisów. Skarga powinna zawierać jasno określone żądania, czyli wskazanie, czy skarżący domaga się uchylenia decyzji w całości, w części, czy jej zmiany. Dodatkowo skarżący może wnosić o zasądzenie od organu podatkowego zwrotu kosztów postępowania na swoją rzecz. Skarga musi być podpisana przez skarżącego lub jego pełnomocnika (jeśli skarga jest składana przez pełnomocnika). 

Skarga do NSA 

W razie niezadowolenia z rozstrzygnięcia przez WSA, możemy rozważyć jeszcze wniesienie skargi kasacyjnej do NSA. Skargę kasacyjną należy wnieść w terminie 30 dni od dnia doręczenia wyroku WSA wraz z uzasadnieniem. Skargę kasacyjną wnosi się do NSA za pośrednictwem WSA, który wydał wyrok. Skarga taka powinna zawierać podobne elementy, jak w przypadku skargi do WSA – najbardziej istotne są elementy takie jak zakres zaskarżenia, zarzuty materialne i procesowe oraz odpowiednie wnioski (żądania). 

Przy skardze kasacyjnej do NSA trzeba pamiętać także o dodatkowym obowiązku związanym z profesjonalnym pełnomocnikiem – skarga kasacyjna powinna być bowiem sporządzona przez adwokata lub radcę prawnego. Wyjątkiem może być sytuacja, gdy skargę kasacyjną sporządza sędzia, prokurator, notariusz, radca Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej albo profesor lub doktor habilitowany nauk prawnych, będący stroną, jej przedstawicielem lub pełnomocnikiem albo jeżeli skargę kasacyjną wnosi prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich lub Rzecznik Praw Dziecka. 

Podsumowując zatem, skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego stanowią kluczowe środki ochrony prawnej w sprawach dotyczących decyzji wydawanych w ramach postępowania podatkowego. Sądy administracyjne oceniają zgodność decyzji podatkowych z przepisami prawa, a w razie ich naruszenia, mogą uchylić decyzje organów podatkowych. Ważne jest, aby skargi były sporządzone z zachowaniem wymogów formalnych i wniesione w odpowiednich terminach. 

Skorzystaj z kompleksowego wsparcia w tworzeniu pism podatkowych na każdym etapie kontaktów z urzędem – https://platforma.ikidp.pl/courses/wzory-pism-podatkowych-czynnosci-sprawdzajace-kontrole-postepowania-podatkowe-i-sadowo-administracyjne-zabezpieczenia-i-egzekucje/  

Autor

Agata Kotwica-Stefańska
Agata Kotwica-Stefańska

Adwokat, specjalizacja – postępowanie cywilne, administracyjne i karne

Zajmuje się bieżącą obsługą przedsiębiorców, sporządza opinie prawne oraz reprezentuje klientów w trakcie postępowań przed sądami powszechnymi i sądami administracyjnymi. LinkedIn

Redaktor prowadzący

Adrian Szydlik
Adrian Szydlik

Radca prawny, entuzjasta rozwiązań edukacyjnych w prawie i podatkach

Właściciel Kancelarii AS Legal&Tax, platformy z kursami online dla studentów prawa ,,Prawo dla Ciebie” oraz współwłaściciel centrum szkoleń ,,S&G Akademia”. Z Instytutem Księgowości i Doradztwa Podatkowego współpracuje od 2023 roku, odpowiada za dobór tematyczny publikowanych treści, aktywnie wspiera proces ich powstawania i publikowania. LinkedIn

Redaktor naczelny

prof. Adam Mariański
prof. Adam Mariański

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego

Lider i założyciel Mariański Group oraz Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego. Doświadczony doradca polskich firm rodzinnych, w tym także w procesie sukcesji biznesu, współtwórca ostatecznej wersji ustawy o fundacjach rodzinnych. Najlepszy w Polsce doradca podatkowy w dziedzinie podatku dochodowego według 13. ,14. oraz 17. edycji rankingu „Rzeczpospolitej”. Specjalizuje się w sukcesji podatkowej, fundacji podatkowej, podatkach dochodowych, kontrolach i postępowaniu podatkowym oraz w ochronie praw jednostki w prawie podatkowym i planowaniu podatkowym. LinkedIn

Powiązane artykuły