Dziękujemy za wspólne 2 lata Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego

opublikowano
16 stycznia 2025

Rozmowa Doroty i Adama Mariańskich podsumowujących pierwsze dwa lata Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego. Przeczytaj lub obejrzyj.

Adam Mariański (A.M.): Dzień dobry.  

Myślę, że zanim zaczniemy wspominać te dwa lata, powinniśmy przede wszystkim podziękować naszej społeczności.  

Dorota Mariańska (D.M.): Masz rację.  

Szanowni Państwo, dziękujemy za te ostatnie dwa lata.  

Dziękujemy, że dzięki Wam udało nam się stworzyć coś, co przerosło nawet nasze oczekiwania.  

A.M.: Tak, były to dwa lata pełne sukcesów, ale także wyzwań, w których spotkaliśmy się z wieloma zagadnieniami.  

Nie chcę powiedzieć problemami, bo to sugeruje coś dużego i trudnego do przezwyciężenia, ale wyzwania w tworzeniu czegoś nowego, nowych funkcji, nowych zasad przekazywania wiedzy.  

To jest wyzwanie samo w sobie, a okazało się, że pojawiło się jeszcze kilka innych.  

D.M.: Tak, dziękujemy Państwu serdecznie za każdą wiadomość, każdy pomysł, za to, że byliście z nami, byliście dla nas inspiracją, jesteście dalej i motywujecie nas do dalszej pracy i zmian, o których dzisiaj również porozmawiamy.  

A.M.: No właśnie, dzisiaj mija nie tylko dwa lata od uruchomienia naszego Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego, ale także mamy setne wydanie naszego newslettera.  

Mam nadzieję, że dzięki niemu Państwo nas dzisiaj słuchają, bo to nagranie również się tam pojawia.  

Chcieliśmy porozmawiać nie tylko o tym, co się wydarzyło, ale przede wszystkim o przyszłości, czyli co czeka nas jako Instytut, a także branżę księgowych i doradców podatkowych oraz sposoby przekazywania wiedzy.  

Co będzie się działo w najbliższych latach? Już teraz zdradzę, że wydaje nam się, iż podążamy we właściwym kierunku, obserwując, jak zmieniają się sposoby dostarczania i przyswajania wiedzy niezbędnej do wykonywania tych zawodów.  

Jak narodziła się idea stworzenia Instytutu 

D.M.:  Ale może cofniemy się trochę i przypomnimy sobie, jak narodził się nasz Instytut dwa lata temu.  

Otóż był to nasz pomysł, który rodził się w nas dosyć długo.  

Staraliśmy się połączyć nasze doświadczenia: moje jako prezesa spółki outsourcingowej Mariański Group oraz Twoje jako lidera kancelarii.  

Bardzo często pojawiały się między nami interakcje.  

Ja i księgowi nie wiedzieliśmy, co zrobić w konkretnej sytuacji, więc przychodziliśmy do kancelarii, pytaliśmy doradców podatkowych i prawników, którzy nam pomagali.  

Wtedy pomyśleliśmy, że nie jesteśmy jedynym biurem potrzebującym takiego wsparcia i pomocy, i że warto stworzyć miejsce, gdzie księgowi i właściciele biur rachunkowych mogliby skorzystać z tego, z czego my korzystaliśmy w naszej kancelarii.  

A.M.: Ja powiem więcej, bo sama idea Instytutu Księgowości Doradca Podatkowego to rok 1996, a w 1997 roku powstała spółka, która dzisiaj obsługuje te wszystkie zagadnienia, o których rozmawiamy.  

Potem byłem zaangażowany w pracę samorządu doradców podatkowych, przyszła pandemia, która odroczyła nasze plany, ale jednocześnie przyspieszyła cyfryzację usług i sposobu nauczania.  

Już 10 lat temu mówiłem, że rynek księgowych i doradców podatkowych się zmieni.  

Kluczowe zmiany w roli księgowych i doradców podatkowych  

 A.M.: Przetrwają ci, którzy będą się kształcić i rozwijać, a ci wykonujący powtarzalne czynności będą znikać.  

Dzisiaj to już pewne.  

Naszą wiedzę adresujemy do osób, które chcą się rozwijać, bo jedyną pewną rzeczą w życiu jest zmiana.  

Doradca podatkowy i księgowy muszą mieć szeroką wiedzę prawną, podatkową i z zakresu rachunkowości, być zaufanym doradcą klienta.  

Nasz Instytut nie jest firmą szkoleniową, ale sposób nauczania, który oferujemy, jest potrzebny tym, którzy wiedzą, że rozwój zapewni im nie tylko przetrwanie, ale i rozwój biznesu.  

Jeśli poprzestaną na schematach i tradycyjnym sposobie uczenia się, mogą mieć trudności w nowej rzeczywistości, gdzie zmiany będą przyspieszać.  

Pamiętam, jak po przeczytaniu książki „Koniec świata prawników” dawno temu rozmawialiśmy o tym, że ten świat będzie się zmieniał, i rzeczywiście nikt nam nie chciał wierzyć.  

Pamiętam również spotkania z przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych, kiedy mówiliśmy, że świat księgowości też się bardzo zmieni, że zawód księgowego przestanie istnieć, co budziło przerażenie.  

O czym on mówi? Ale do dzisiaj, jak to mówię, niektórzy tego nie przyjmują.  

To dlatego, że mamy coś takiego jak gadzi mózg, czyli wyparcie.  

To jest pierwsza reakcja człowieka na wszelkie zmiany, które zachodzą, nie tylko w tym obszarze, ale ogólnie.  

Problem polega na tym, że niektórzy mają tak duży ten gadzi mózg, że mimo iż wiele osób mówi im to samo, oni robią dokładnie to samo, co robili, i jakoś dryfują dalej.  

Tylko jak Państwo zobaczą, 30 lat temu księgowi prowadzili księgi ręcznie, wpisując dane do książek przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych.  

Dziś takich osób już nie ma ze względu na cyfryzację i konieczność wysyłania różnych plików do urzędów.  

Jak wejdzie KSeF i JPK, te zmiany spowodują, że nie tylko nie będzie to możliwe, ale również nieopłacalne, jeśli ktoś się do tego nie dostosuje.  

Tak naprawdę, jak mówiliśmy kiedyś o takim świecie, pamiętam, że w 1997 roku napisałem artykuł o doradcach podatkowych i wyzwaniach w dobie cyfryzacji oraz postępujących zmian.  

Spotkał się on z niewielkim zainteresowaniem, ponieważ każdy bardziej zastanawiał się, jakie zmiany w CIT wejdą w tym roku.  

To oczywiście jest istotne, ale generalnie rzecz biorąc, nie było chęci zrozumienia, przystosowania się, a nawet skorzystania z tych zmian, które będą następować.  

D.M.: Dlatego, proszę Państwa, oczywiście uspokajamy, zdecydowanie uspokajamy.  

Świat prawników i księgowych się nie skończy, natomiast ich role będą zdecydowanie inaczej zdefiniowane.  

Będzie zupełnie inny zakres obowiązków.  

Technologia, z którą dzisiaj nie zawsze nam po drodze, będzie odgrywała kluczową rolę.  

To my będziemy decydować, jak ta technologia będzie nam pomagała i które zadania od nas przejmie.  

My zaś będziemy zajmować się rzeczami ważniejszymi, w których technologia czy sztuczna inteligencja nas nie zastąpi.  

Rozwiązania i narzędzia oferowane przez Instytut  

A.M.: I w tym kontekście, dla tych z Państwa, którzy już korzystają z naszych rozwiązań, jest to oczywiste, ale niektórzy mogą nie zauważać pewnych zasadniczych zmian.  

A.M.: Pragnę krótko wyjaśnić, co legło u podstaw i dlaczego rozwój Instytutu trwał dwa lata.  

Nie chodziło nam jedynie o przygotowanie szkolenia online czy stacjonarnego, ale o dostarczanie wiedzy.  

Zresztą niedługo zobaczą Państwo, że ta wiedza będzie u nas coraz bardziej rozwijana na wielu różnych polach, z różnych dziedzin, a także przekazywana w różnej formie.  

Wiedza to nie tylko kurs, do którego zaraz wrócę, ale także wzory pism, np.  

w sprawach podatkowych, różnego rodzaju gotowe procedury, które już pokazujemy, oraz wzorcowe dokumenty, jak np. plan kont fundacji itd.  

Ale jeśli już zajmujemy się jakimś tematem, nie chcemy go rozpatrywać wyłącznie w wąskim aspekcie.  

Jeżeli Państwo spojrzą na nasze rozwiązania dotyczące fundacji rodzinnych, znajdą tam Państwo wszystko.  

Możecie zdobyć szeroką wiedzę na temat planowania rodzinnego, korzystając z projektu „Budując dla pokoleń”. 

Możecie skupić się na aspektach prawnych i podatkowych, a także pójść dalej, korzystając z pełnego kursu dotyczącego rachunkowości, wzorów polityki itp.  

To wszystko jest jeszcze spięte przez coś, co, jak mi się wydaje, nie istnieje w żadnym innym podmiocie zajmującym się dostarczaniem wiedzy na ten rynek księgowych doradców podatkowych w Polsce, czyli AIsystentem, którego zadaniem jest generowanie na podstawie naszej wiedzy, a nie open source, tego, co i jak należy zrobić.  

Jeżeli skorzystacie Państwo z kursu Spółka Komandytowa: Aspekty Prawne, Podatkowe i Rachunkowość”, możecie go odsłuchać, przeczytać, a także zadać pytanie.  

Nasz asystent wygeneruje Państwu gotową odpowiedź, opartą wyłącznie na naszej wiedzy.  

Teraz tylko w kontekście tego rynku.  

Otóż rynek, może nie będzie końca świata prawników i księgowych, ale będzie koniec tego świata, jaki znaliśmy.  

Na tym rynku przetrwają tylko najlepsi, którzy będą korzystać z najlepszych rozwiązań, ponieważ reszta, czyli środek, zniknie, a pozostali będą masowo dostarczać produkty, czy to prawnicze, czy księgowe.  

W związku z tym, w moim odczuciu, tylko osoby korzystające z najszerszych możliwych rozwiązań będą miały szansę na rozwój.  

Największe wyzwanie 

A.M.: Natomiast dlaczego o tym mówię? Bo to dwa lata.  

Dlaczego dwa lata? Znalezienie odpowiednich tematów, osób oraz rozwiązań informatycznych.  

Przede wszystkim chodzi o zbudowanie własnego silnika”, czyli asystenta, który zasila wyłącznie nasze programy oparte na naszej wiedzy, dostępnej tylko dla uczestników naszych programów.  

To jest zweryfikowana przez nas wiedza, a nie te informacje, które można znaleźć w internecie.  

W związku z tym można zastanawiać się, jak ująć wkład do spółki komandytowej czy fundacji w księgach rachunkowych, ale można zapytać naszego asystenta.  

Takiego rozwiązania nigdzie nie ma, co wpłynie na przyszłość, w której będziemy rozwijać coraz więcej produktów dotyczących księgowości podatkowej.  

A moim marzeniem, jako futurologa, jest to, że za kilka lat, mając abonament w naszym Instytucie, będą Państwo otrzymywać w czasie rzeczywistym odpowiedzi na każde pytanie z zakresu księgowości i podatków.  

Oczywiście, może to obejmować szerszy zakres prawa i nie będzie już potrzebna konsultacja u innego specjalisty, ponieważ odpowiedź można będzie znaleźć bardzo szybko.  

Oczywiście, przede wszystkim myślimy o profesjonalistach, czyli księgowych i doradcach podatkowych.  

D.M.: Nie zdążyłam nawet zadać pytania, który z projektów był najciekawszy i który uznajemy za największy.  

A.M.: Oczywiście, dwa lata temu, gdy otwieraliśmy Instytut, chyba jeszcze nie wyobrażaliśmy sobie, że sztuczna inteligencja tak szybko wejdzie do naszych kursów.  

To jest niesamowite, co sztuczna inteligencja potrafi zrobić.  

My jesteśmy na początku drogi.  

Ten asystent już funkcjonuje w naszych produktach, ale możliwości są nieograniczone, i myślę, że pomysłów z tym związanych będzie jeszcze wiele.  

A mogę w tym kontekście dodać jedno zdanie, aby Państwo lepiej zrozumieli jego działanie.  

Jeżeli mamy programy typu Lex Legalis z wyszukiwaniem pełnotekstowym, to można tam coś znaleźć, ale nasz asystent nie na tym polega.  

To jest właśnie ta sztuczna inteligencja, która samodzielnie udziela odpowiedzi na podstawie wiedzy.  

Jeżeli w kursie dotyczącym fundacji rodzinnej mamy wszystkie interpretacje podatkowe i wyroki związane z fundacjami, to testowałem asystenta, próbując go wielokrotnie zmylić i sprowadzić na manowce, ale nie dał się.  

I udziela odpowiedzi, na przykład w kwestii rozliczenia małżonków fundacji, że istnieją negatywne interpretacje, ale zapadają już wyroki je negujące i pojawiają się nowe, korzystne interpretacje.  

Więc otrzymują Państwo wszystko, a nie tylko wpisujecie rozliczenie małżonków fundacji i pojawia się 20 interpretacji, które trzeba przeczytać i spróbować zrozumieć, o co w tym bałaganie chodzi.  

To właśnie przyspiesza proces odnajdywania.  

Oczywiście, na końcu zawsze polecam analizę źródła, czyli należy zapoznać się z interpretacjami, przeczytać je, ponieważ to jest jeszcze inny problem: kto pisał wniosek, jak go napisał i o co rzeczywiście pytał.  

Natomiast generalnie przyspieszenie rozwiązania problemu jest bardzo duże.  

Zdecydowanie te dwa lata to również aspekt ludzki i myślę, że to dobry moment, aby podziękować naszemu zespołowi, który się buduje, krystalizuje i cały czas powiększa.  

Zespół Instytutu to nie tylko osoby merytoryczne współpracujące z Instytutem, nasi prawnicy, autorzy czy współautorzy, ale także całe zaplecze techniczne i technologiczne.  

Tego jest naprawdę dużo.  

Proszę Państwa, przy takiej platformie, jaką mamy obecnie, kilka osób musi nas wspierać, aby wszystko funkcjonowało dobrze.  

Dzięki temu otrzymujecie Państwo na bieżąco informacje, newslettery i jesteście na bieżąco z tym, co się u nas dzieje oraz z nowymi propozycjami, które do Was kierujemy.  

D.M.: Może trochę statystyk. Nie wiem, czy wiesz, ale ja się przygotowałam.  

A.M.: Tak, zaraz statystyki.  

Natomiast bardzo istotną częścią Instytutu jest nasza społeczność, która korzystając z naszych rozwiązań, przekazuje także swoje własne informacje i odczucia.  

Bardzo miło jest, gdy dostajemy rekomendacje, że najlepiej wydane pieniądze na kurs to te od osób, które zajmują się danym tematem, czy to rachunkowością, czy podatkami, od wielu lat.  

To jest coś, co naprawdę powinno się oprawić w ramkę i pokazywać wszędzie.  

Natomiast generalnie rzecz biorąc, są to informacje o brakach, na przykład w kontekście konkretnego programu typu spółka komandytowa.  

Oczekujemy, że społeczność, którą właśnie uruchamiamy, będzie przekazywać nam informacje o ewentualnych brakach.  

Co prawda, proszę Państwa, to jest 80 odcinków, mnóstwo materiałów, ale może o czymś zapomnieliśmy, bo dla nas coś jest oczywiste i tego tam nie ma.  

Ważne jest, że ktoś, kto ma dostęp do konkretnego kursu, otrzymuje również wszystkie aktualizacje: dodatkowe odcinki, materiały, interpretacje.  

Tak naprawdę, jeżeli ktoś co roku odnawia abonament, na przykład na spółkę komandytową, ma całą wiedzę.  

Za dwa, trzy lata będzie to już olbrzymia wiedza w jednym miejscu, dostępna w każdym czasie, czyli przez cały tydzień.  

Nawet jeśli ktoś lubi wstawać o piątej nad ranem, to również wszystko otrzyma.  

Ale wróćmy do tych statystyk.  

D.M.: Nie wiem, czy Cię dzisiaj zaskoczę, czy nie.  

Czy sprawdzałeś, ile osób na co dzień korzysta z naszej platformy i ile się zarejestrowało?  

A.M.: 20 tysięcy? 

D.M.: Jeszcze nie, ale ta liczba się pojawi, na pewno.  

Proszę Państwa, na naszej platformie zarejestrowanych jest 2,5 tysiąca osób.  

Tak, oczywiście, zrealizowaliśmy ponad 1700 kursów, co niezwykle nas cieszy, bo jak widać, przez te dwa lata udało się naprawdę dużo osiągnąć.  

Pamiętajmy, że zaczynaliśmy od naprawdę małej ilości, to były testowe etapy.  

Musieliśmy się nauczyć, jak dostosować platformę i wiedzę, abyście Państwo mogli ją jak najłatwiej przyswoić, zweryfikować jej posiadanie i dać nam feedback.  

Natomiast 20 tysięcy to liczba osób, które nas czytają.  

To nasza baza, do której wysyłamy newslettery z informacjami merytorycznymi, starając się nie zaśmiecać Państwa skrzynek.  

W 2024 roku nasze webinary, będące jednym z naszych flagowych wydarzeń, są dostępne bezpłatnie dla wszystkich, nie tylko dla zapisanych uczestników i użytkowników naszej platformy.  

W samym 2024 roku udział wzięło prawie 8 tysięcy osób, co niezwykle cieszy, że możemy tę wiedzę zgodnie z naszymi planami i wizją Instytutu szerzyć, a Państwo mogą z niej rzeczywiście korzystać.  

Mamy takie osoby, które już u nas kupiły pięć kursów, co niezwykle cieszy, ponieważ pokazuje, że spełniają Państwa oczekiwania.  

To jest dla nas bardzo ważne, bo nie chodzi tylko o sprzedaż kursu, ale o to, byście się rozwijali, korzystali z niego, aby pomagał Wam w pracy i był naprawdę użytecznym narzędziem wspierającym.  

D.M.: No i pytanie do Ciebie, bo nie wiem, czy wiesz, które z naszych kursów są najczęściej użytkowane i najbardziej…  

A.M.: Myślę, że teraz to fundacja rodzinna.  

D.M.: Tak, jak prowadzić fundację rodzinną, to jest jeden z nich.  

Jest jeszcze drugi, który cieszył się dużym powodzeniem i dobrze się przyjął – to umowa dla biur rachunkowych.  

A.M.: Prowadzenie ksiąg rachunkowych.  

To jest istotne, że nie mamy jeszcze wszystkich materiałów i całej wiedzy niezbędnej do prowadzenia Biura Rachunkowego czy Kancelarii Doradcy Podatkowego, ale staramy się na bieżąco wprowadzać kolejne istotne kwestie, takie jak procedura sygnalistów, którą trzeba było wdrożyć.  

Ta również cieszyła się dużym zainteresowaniem, może nie aż tak dużym, ale generalnie rzecz biorąc, celem jest, aby osoby korzystające z naszej pomocy mogły znaleźć wszystko, co niezbędne do prowadzenia Biura Rachunkowego czy Kancelarii Doradcy Podatkowego.  

Troszkę jeszcze potrzebujemy czasu, żeby zbudować całość tych materiałów, ale jak Państwo zobaczą tę umowę, którą stworzyliśmy na podstawie doświadczeń wielu osób, aby jak najlepiej zabezpieczyć interes Biura Rachunkowego, to jest to dobry przykład.  

Ale proszę Państwa, nie zawsze chodzi o to, żeby kupować rzeczy oddzielnie.  

Podam przykład, ponieważ teraz będzie to ponownie istotne, czyli program KSeF Pro.  

Gdy KSeF zostanie wprowadzony, będziemy się wdrażać na nowo.  

W ramach tego, umowa na prowadzenie ksiąg rachunkowych jest jednym z elementów, czyli jest zawarta w tym pakiecie.  

I to jest istotne, ponieważ przy okazji wejścia KSeF mają Państwo unikatową szansę zmienić umowy z klientami, nie tylko w zakresie wysokości opłat, co również jest dobrą okazją, ale także w kwestii zabezpieczenia własnych interesów, zakresu odpowiedzialności itd.  

To jest ten element.  

Dodatkowo są jeszcze webinary, które nie dotyczą bezpośrednio tego, co oferujemy w Instytucie, ale uzupełniają wiedzę.  

Na przykład, jeśli organizujemy webinar dotyczący obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych, a nie mamy kursu na temat sporządzania takiej dokumentacji, to webinar przybliża tę specjalistyczną problematykę.  

Wszystko sumarycznie należy patrzeć na ilość nie tylko nagranych materiałów, ale także tego, co mamy w formie papierowej, czyli różnego rodzaju umów, takich jak polityka RODO czy polityka przeciwdziałania praniu pieniędzy, które muszą być w każdym biurze rachunkowym.  

To wszystko mogą Państwo znaleźć u nas w Instytucie, ponieważ jest to podstawa do prowadzenia działalności zgodnie z prawem, bez obaw o ewentualne nieprawidłowości.  

Zabezpieczamy Państwa interesy jako właścicieli biur rachunkowych oraz kancelarii doradztwa podatkowego.  

Krótkie podsumowanie dwóch lat działalności Instytutu 

D.M.: Czy popełnialiśmy błędy przez te dwa lata? Oczywiście, że tak.  

Myślę, że nie popełnia błędów ten, kto nic nie robi.  

Czy nauczyliśmy się czegoś? Jak najbardziej.  

Myślę, że nauczyliśmy się przez te dwa lata, jak ważną rolę odgrywacie Państwo jako nasza społeczność, jak istotne jest słuchanie Was, rozmowa z Wami, poznawanie Waszych potrzeb i ich realizacja.  

To zawsze było dla nas priorytetem, ale przez te dwa lata pokazało, że jest również jednym z narzędzi.  

Możemy mieć pewne przeczucia, co jest ważne, ale reprezentujemy tylko część tej grupy, a platformę tworzymy dla wszystkich.  

Więc nadal bardzo zachęcam do kontaktu z nami.  

Proszę wierzyć, że ta platforma wymiany z Państwem jest dla nas niezwykle istotna.  

Jesteście naszą społecznością, którą chcemy budować, wspierać i z którą chcemy się komunikować, aby wszystko poprawiać i dostarczać Państwu jak najlepszą wiedzę, dopasowaną do Państwa potrzeb.  

A.M.: Tutaj mamy już sporo pomysłów na nowe programy wspierające Państwa w pracy.  

Już wspomnieliśmy o spółce komandytowej. To jeden z najbardziej rozbudowanych kursów na naszej platformie.  

On zresztą będzie jeszcze później rozwijany, z dodatkowymi elementami.  

Myślę, że będzie równie popularny jak Fundacja Rodzinna, ponieważ łączy prawo, podatki i rachunkowość w jednym miejscu, co jest ewenementem.  

Nie ma miejsca, gdzie można znaleźć wszystkie informacje w jednym miejscu i uzyskać odpowiedzi, a z asystentem to już w ogóle nic takiego nie istnieje.  

Ale proszę Państwa, rachunkowość będzie pojawiała się coraz częściej, ponieważ w naszej ocenie, co sprawdziło się przy fundacjach rodzinnych, kurs dotyczący aspektów prawnych bez znajomości podatków jest niekompletny, a także bez znajomości rachunkowości jest niepełny.  

Może nie wszyscy prowadzą księgi rachunkowe, ale jeśli ktoś zajmuje się rachunkowością Fundacji Rodzinnej, musi znać się na prawie, podatkach oraz oczywiście na rachunkowości tejże Fundacji.  

Ale nie można prowadzić rachunkowości, nie znając się na prawie i podatkach.  

Prawo dotyczące fundacji i podatki związane z fundacją.  

W związku z powyższym, wszystko musi być w jednym miejscu, co ułatwia znalezienie odpowiedzi.  

Plany na przyszłość 

A.M.: Więc, proszę Państwa, to takie nowości, które możemy dzisiaj zapowiedzieć: estoński CIT w ujęciu rachunkowym, rozwiązania dotyczące spółek kapitałowych oraz więcej procedur dotyczących pracy biura rachunkowego.  

Myślę, że w pierwszym półroczu przyszłego roku wszystko będzie u nas gotowe.  

A propos tego działania i rozciągnięcia, nie chcę mówić o błędzie, bo to nie był błąd, ale nie zdawaliśmy sobie sprawy, ile czasu zajmuje przygotowanie kursu.  

Proszę Państwa, zorganizowanie szkolenia online polega na przygotowaniu prezentacji przez osobę, która jest w tym dobra, ustaleniu godziny, daty oraz promocji, a następnie przeprowadzeniu szkolenia.  

Można odsłuchać ponownie, jeśli to konieczne.  

Zrobienie profesjonalnego kursu z podziałem, całym scenariuszem, tak aby łatwo się było uczyć, z odpowiednimi materiałami, zajmuje około 6 miesięcy, podobnie jak w przypadku spółki komandytowej, przy zaangażowaniu kilkunastu osób pracujących nad tym.  

Więc nie będziemy działać byle jak i byle szybko, zadowalając się jedynie tym, że z tyłu stoi jakiś kwiatek czy paprotka.  

To musi być zrobione na najwyższym poziomie, nie tylko estetycznym, ale przede wszystkim merytorycznym.  

Zakładam, że wszystkie szkolenia są merytoryczne, ale także mają na celu zapewnienie jak najwyższej dostępności wiedzy i jej przyswajalności dzięki nowoczesnym metodom nauczania.  

Więc mogę śmiało powiedzieć, że w Polsce nie znam drugiej platformy dla tej branży.  

Istnieją podobne platformy działające np. w zakresie ID, uczące w podobny sposób, ale nie w branży księgowej i doradców podatkowych.  

Reszta to firmy szkoleniowe lub szkoleniowo-sprzedające konkretne produkty.  

My tym się nie będziemy zajmować, co zajmie nam o wiele więcej czasu na zdobycie wszystkich koniecznych informacji i wiedzy dla naszych adresatów usług.  

Jednakże mniemam, że to, co już zrobimy, będzie o niebo wyższej jakości. 

D.M.: Świetnie, to może jeszcze o planach bardziej technicznych, co planujemy na najbliższy czas. 

Na pewno będziemy chcieli przetestować w przyszłym roku spotkania na żywo.  

Wiemy, że część z Państwa potrzebuje czasem zorganizować spotkanie na żywo, nazwijmy to szkoleniem, więc wychodzimy naprzeciw tym potrzebom i będziemy starali się takie spotkania zorganizować.  

Moim ideałem jest, abyśmy mogli łączyć kursy na platformie ze spotkaniami na żywo lub online, takimi jak w naszej społeczności  “Budując na pokolenia”.  

Najpierw Państwo się uczą, oglądają, szkolą, a potem spotykamy się i weryfikujemy zdobytą wiedzę.  

Jeżeli macie jakieś wątpliwości lub pytania, na miejscu jest ekspert, który na nie odpowie.  

Wydaje się, że jest to forma najbardziej efektywna w pozyskiwaniu nowej wiedzy i może Państwu najbardziej pomóc.  

Nie wiem, czy o czymś jeszcze zapomniałam.  

A.M.: Na razie nie będziemy organizować większych konferencji, ponieważ nie jest to nasza główna działalność.  

Nie chodzi nam o to, by zrobić prelekcję, posłuchać, wyjść i zapomnieć, lecz o posiadanie materiałów, z których możemy korzystać na co dzień.  

Jeśli będą stacjonarne formy spotkań, ich charakter będzie przede wszystkim taki, aby uzupełniać wiedzę, którą można zdobyć na naszej platformie.  

Myślę, że będziemy robić takie miksy; właściwie już to robimy.  

W ramach społeczności Firma na Pokolenia, czyli właścicieli firm rodzinnych, organizujemy także spotkania stacjonarne, podczas których raz na pół roku omawiamy problemy, które pojawiły się u właścicieli lub w firmach.  

Są nasi eksperci, którzy wymieniają z uczestnikami informacje i porady w bardziej bezpośrednich rozmowach, wskazując, co można zrobić i w jakim kierunku podążać.  

Myślę, że pójdziemy w tym kierunku, organizując uzupełniające spotkania, ponieważ nowoczesne nauczanie, nawet na studiach, będzie ograniczone w kontekście zajęć stacjonarnych na sali wykładowej.  

Proszę sobie wyobrazić współczesnego studenta, który ma spędzić 6 godzin na wykładach w ciągu dnia.  

On tego nie przyjmie; to jest zupełnie nie do ogarnięcia.  

W związku z tym wiemy, że nasze kursy mają odcinki kilkunastominutowe.  

Zdarza się, że jest trochę więcej ze względu na temat, ale staramy się dzielić, żeby to było najlepiej około 15 minut, bo to jest optymalny czas percepcji.  

Potem jest przerwa, można coś zrobić, ale u nas można przewinąć.  

Na wykładzie, siedząc, nie można przewinąć profesora, co stanowi problem.  

Na uczelniach publicznych zwłaszcza tego nie rozumieją, więc tam też będzie coraz słabiej.  

Ten ciężar będzie się przenosił gdzie indziej i mam nadzieję, że będziemy jednym z prekursorów nowoczesnego nauczania w Polsce.  

Ale ten miks się przyda, bo oprócz online, do którego się przyzwyczailiśmy, żywa interakcja i wymiana informacji będą potrzebne.  

Więc powoli będziemy wprowadzać zmiany, ponieważ jesteśmy firmą rodzinną, a firma rodzinna to długodystansowiec.  

Powoli, ale na odpowiednim, wysokim poziomie budujemy to, z czego sami chcielibyśmy korzystać.  

Jakbyśmy sami byli klientami naszego Instytutu, który dostarcza wiedzę.  

Chciałbym przekazać naszym uczestnikom to, czego sam chciałbym się dowiedzieć na kursie i w ramach społeczności.  

D.M.: Warto zaznaczyć, że nadal będziemy inwestować w technologię.  

Technologia i sztuczna inteligencja to narzędzia, które na pewno będziemy rozwijać.  

Mamy jeszcze wiele pomysłów.  

Poza AIsystentem, który wspiera i dzisiaj odpowiada na Państwa pytania dotyczące naszych produktów, coraz bardziej rozważamy wdrożenie dokumentów generowanych wspólnie z Państwem.  

Czyli większego zaangażowania asystenta w tworzenie wspólnie dokumentów, które są Państwu potrzebne na bieżąco w pracy.  

To jest nowość.  

Oczywiście musimy dać Państwu chwilę czasu, nauczyć Państwa pracy z tym AIsystentem oraz nauczyć AIsystenta, jak najefektywniej współpracować z Państwem.  

Natomiast to są wyzwania dla nas na najbliższy rok i lata, ponieważ chcielibyśmy, aby każda praca, w której asystent i technologia mogą Państwa wesprzeć, była w pełni wykorzystana.  

A.M.: Nagramy filmik pokazujący jego możliwości, ponieważ wiele osób z tego nie korzysta, a są one niesamowite.  

D.M.: Co możemy powiedzieć na koniec? Raz jeszcze serdecznie dziękujemy Państwu za budowanie Instytutu z nami oraz za dawanie nam siły i motywacji do jego rozwoju.  

A.M.: Dzięki Państwa opiniom wiemy, co było dobre, a co wymagało poprawy.  

Będziemy to rozwijać.  

Chcielibyśmy spotkać się z Państwem nie tylko za rok, ale także za kilka lat.  

Może na przykład na dziesiątą rocznicę Instytutu będę mógł śmiało powiedzieć, że w naszym instytucie znajdą Państwo całą wiedzę niezbędną do prowadzenia biura rachunkowego czy kancelarii doradcy podatkowego.  

Jedyne, co mnie martwi, to fakt, że osób wykonujących ten zawód może być mniej.  

To znaczy, że będą to tylko ci, którzy przetrwają zmianę.  

Tylko ci, którzy wiedzą, że zmiana jest nieunikniona, dostosują się do niej, przyjmując nowy sposób nauczania.  

D.M.: Dziękujemy Państwu serdecznie.  

Bądźcie z nami.  

A.M.: Nie wspomnieliśmy, że dzisiaj mamy setny newsletter.  

Zapraszamy Państwa do czytania tego newslettera.  

Tam znajdują się również informacje merytoryczne o naszych wydarzeniach, nowych programach i webinarach.  

Więc warto przynajmniej przejrzeć i przeczytać to, co Państwa interesuje.  

Obserwujcie nas na wszystkich mediach społecznościowych i przesyłajcie nam różne propozycje, co jeszcze możemy dla Państwa zrobić.  

D.M.: Dokładnie.  

Bądźcie z nami.  

Pozwólcie nam być częścią Waszej pracy.  

Do zobaczenia.  

A.M.: Do zobaczenia.  

Albo w rzeczywistości, albo na webinarze, albo na kursie.  

Jeżeli jeszcze nie jesteś częścią naszej społeczności to serdecznie zapraszamy. Dołącz do nas i korzystaj z wiedzy i doświadczenia ekspertów Instytutu oraz narzędzi ułatwiających codzienną pracę księgowych i doradców podatkowych – https://ikidp.pl/rejestracja

Autor

Dorota Mariańska
Dorota Mariańska

Prezes Zarządu w Instytucie Księgowości i Doradztwa Podatkowego

W ramach Mariański Group zarządza Instytutem, Kancelarią oraz Biurem rachunkowym. Razem z mężem Adamem Mariańskim wspiera przedsiębiorców, księgowych i doradców podatkowych w codziennej pracy, łącząc praktykę prowadzenia działalności gospodarczej, potrzeby klientów z wiedzą prawną i podatkową całego zespołu Mariański Group. Entuzjastka wprowadzania skutecznych rozwiązań, narzędzi w procesach księgowych i zarządzania biurem rachunkowym. LinkedIn

prof. Adam Mariański
prof. Adam Mariański

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego

Lider i założyciel Mariański Group oraz Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego. Doświadczony doradca polskich firm rodzinnych, w tym także w procesie sukcesji biznesu, współtwórca ostatecznej wersji ustawy o fundacjach rodzinnych. Najlepszy w Polsce doradca podatkowy w dziedzinie podatku dochodowego według 13. ,14. oraz 17. edycji rankingu „Rzeczpospolitej”. Specjalizuje się w sukcesji podatkowej, fundacji rodzinnej, podatkach dochodowych, kontrolach i postępowaniu podatkowym oraz w ochronie praw jednostki w prawie podatkowym i planowaniu podatkowym. LinkedIn

Powiązane artykuły