Orzeczenie TSUE w sprawie polskiego podatku od nieruchomości!

opublikowano
11 czerwca 2025

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 29 kwietnia 2025 r. długo oczekiwane orzeczenie w sprawie C-453/23, dotyczące stosowanego w Polsce zwolnienia z podatku od nieruchomości dla gruntów, budynków i budowli wchodzących w skład infrastruktury kolejowej tzw. prywatnej, która jest udostępniana przewoźnikom kolejowym. Przede wszystkim TSUE uznał, że nie wydaje się, iż tego rodzaju zwolnienie stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). 

Trybunał uznał także, że nie wydaje się, iż zwolnienie z podatku od nieruchomości dla infrastruktury kolejowej w powyżej wskazanym rozumieniu stanowi pomoc publiczną, ponieważ nie spełnia przesłanki selektywności, która jest jednym z obligatoryjnych kryteriów pomocy publicznej. Zdaniem TSUE, przyznanie preferencji podatkowej w tym przypadku wynika z logiki i struktury krajowego systemu podatkowego. Ponadto Trybunał podkreślił, zgodnie z tym, co  wskazał sąd odsyłający, że państwa członkowskie mają znaczną autonomię w kształtowaniu systemów podatkowych w zakresie podatków niezharmonizowanych, takich jak właśnie podatek od nieruchomości. 

TSUE zaznaczył, że ogólne i abstrakcyjne zwolnienie z podatku, jak to przewidziane w polskiej ustawie, co do zasady nie może być uznane za pomoc państwa, ponieważ stanowi integralny element systemu podatkowego, a nie wyjątek służący faworyzowaniu określonych podmiotów. Wyrok TSUE ma istotne znaczenie praktyczne, bowiem kończy wieloletnią niepewność podatników, którzy skorzystali ze zwolnienia i byli narażeni na ryzyko konieczności zwrotu podatku wraz z odsetkami w przypadku uznania go za nielegalną pomoc publiczną. Jednocześnie TSUE pozostawił analizę ostateczną dla sądu krajowego. 

Wyrok TSUE jest zatem nie tylko ważnym rozstrzygnięciem w zakresie stosowania podatku od nieruchomości wobec infrastruktury kolejowej, ale także potwierdzeniem autonomii państw członkowskich w tworzeniu krajowych preferencji podatkowych w podatkach niezharmonizowanych. Co równie ważne – wyznacza on granice, w jakich organy podatkowe mogą sięgać po koncepcję niedozwolonej pomocy publicznej, wskazując, że nie każde korzystne dla podatnika rozwiązanie musi automatycznie oznaczać interwencję państwa naruszającą zasady konkurencji. 

Szukasz informacji o podatkach? Zapraszamy po więcej ciekawych treści na blogu https://ikidp.pl/category/blog/podatki/ 

Redaktor prowadzący

Adrian Szydlik
Adrian Szydlik

Radca prawny, entuzjasta rozwiązań edukacyjnych w prawie i podatkach

Właściciel Kancelarii AS Legal&Tax, platformy z kursami online dla studentów prawa ,,Prawo dla Ciebie” oraz współwłaściciel centrum szkoleń ,,S&G Akademia”. Z Instytutem Księgowości i Doradztwa Podatkowego współpracuje od 2023 roku, odpowiada za dobór tematyczny publikowanych treści, aktywnie wspiera proces ich powstawania i publikowania. LinkedIn

Redaktor naczelny

prof. Adam Mariański
prof. Adam Mariański

Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego

Lider i założyciel Mariański Group oraz Instytutu Księgowości i Doradztwa Podatkowego. Doświadczony doradca polskich firm rodzinnych, w tym także w procesie sukcesji biznesu, współtwórca ostatecznej wersji ustawy o fundacjach rodzinnych. Najlepszy w Polsce doradca podatkowy w dziedzinie podatku dochodowego według 13. ,14. oraz 17. edycji rankingu „Rzeczpospolitej”. Specjalizuje się w sukcesji podatkowej, fundacji rodzinnej, podatkach dochodowych, kontrolach i postępowaniu podatkowym oraz w ochronie praw jednostki w prawie podatkowym i planowaniu podatkowym. LinkedIn

Powiązane artykuły